< meta name="description" content="نکات ومطالبی درمورد سلامتی وتندرستی وراز های زندگی بهتر وشادتروکنترل ودرمان برخی بیماری هاوخواص برخی غذاها ومیوه ها" />

   درد پشت و گردن

 اگر شما با کامپيوتر کار ميکنيد يا کار اداري فراواني داريد که موجب ميشود ساعات زيادي را پشت ميز کارتان بگذرانيد، احتمال اينکه در پايان روز در ناحيه پشت و گردن احساس گرفتگي يا درد داشته باشيد زياد خواهد بود.

نگران نشويد، دليل اين حس، پيري و از کار افتادگي نيست، تحقيقات جديد نشان داده است که حتي کودکان ابتدايي و راهنمايي هم ، در صورتي که مدت طولاني پشت ميز يا مقابل کامپيوتر و مشغول انجام تکاليف خود باشند دچار چنين مشکلي خواهند شد.  

در واقع نشستن در مقابل کامپيوتر تبديل به شيوه اي از زندگي امروز شده است. فن آوري کامپيوتر در عين اينکه بازدهي و توانايي ادارات را تا حد فراواني تشديد کرده است، کار با آن نيز عوارضي در گردن، پشت و شانه هاي کاربران ايجاد کرده است.

يکي از پزشکان پر سابقه مشکلات جسمي گفته است : "مردم به سادگي وقت بسياري را به حالت نشسته ميگذرانند. شيوه نشستن آنها، همراه با حرکات مکانيکي و تکرار شونده و اينکه مدت طولاني در يک حالت قرار گرفته اند، دردهاي مختلفي در بدن آنها ايجاد ميکند که در صورت تغيير رويه ندادن به شکل مزمن درخواهد آمد . 

                           بعضی از راهکارها برای جلو گیری و برطرف نمودن اين مشكلات
مشکلات عمده اي که کاربران کامپيوتر از آن شکايت دارند هر نوع درد عمومي تا دردهاي موضعي چون گردن درد، درد قسمتهاي بالايي يا پاييني پشت و دردهايي در مچ دست و لگن را در بر ميگيرد. علائم هشدار دهنده جديتري چون خواب رفتگي يا بي حسي، نشان دهنده مشکلات جدي تر و مزمن تري هستند که در اثر جدي نگرفتن دردهاي کوچک در طول زمان ايجاد شده اند .

هنگامي که درد دليلي چون آسيبهاي ناشي از زمين خوردگي يا تصادفات و ... نداشته باشد، دليل آن معمولا به نوع کار بستگي دارد . مشکل در ابتدا به صورت يک درد يا گرفتگي بروز ميکند که چند روز دوام مي آورد و ظاهرا دليل خاصي هم ندارد، گاهي اوقات مشکل به صورت يک حس ناراحتي کلي و خشکي بدن و مفاصل خواهد بود و اکثرا هنگام خواب توجه فرد مبتلا را به خود جلب ميکند يعني زماني که آها در آرامش بوده و بيشتر متوجه بدن خود هستند .

طرز قرارگیری بدن و ارگونومی ارگونوميک (Ergonomics) شاخه اي از علم مهندسي است که به طراحي ابزار و لوازمي براي حفظ سلامت فيزيکي بدن در هنگام کار ميپردازد. درد غالبا در اثر حفظ مداوم يک حالت نادرست قرارگيري بدن ايجاد ميشود. مثالهاي رايج آن شامل : تايپ همزمان با صحبت تلفني با نگه داشتن گوشي تلفن در گودي گردن، چرخاندن مداوم سر از چپ به راست هنگام تايپ از روي يک متن و نگاه کردن به صفحه کامپيوتر و يا فقط با نشستن به مدت طولاني هستند .
ارگونوميک به نگه داشتن بدن در حالت صحيح کمک ميکند. صندليهايي با طراحي ارگونوميک، بالشها، پد هاي بالشتک دار براي ماوس و خود ماوسي که با شيوه ارگونوميک طراحي شده باشد در کاهش و پيشگيري چنين ناراحتي هايي بسيار موثر هستند .
راهکارهای عمومی

در صورت نبودن وسايل ارگونوميک بايد از روشهاي زير براي رفع مشکل خود استفاده کنيد .
هنگامي که بدن بيش از حد به جلو خم شده باشد، شانه و عضلات گردن قادر به نگه داشتن وزن سر نيستند. به ياد داشته باشيد که بيشتر دردهاي ناحيه گردن و پشت که هنگام کار با کامپيوتر عارض ميشوند، به دليل قرار گيري نادرست بدن روي صندلي و پشت ميز است. اين مساله يک مشکل عمومي بين کودکان مدرسه اي و بزرگسالان کارمند است .

هنگام کار پشت خود را تا حد امکان صاف نگه داريد. از خم شدن روي صفحه کليد بپرهيزيد و سعي کنيد صفحه کليد را تا حد امکان بالا بياوريد تا مجبور نباشيد ساعات طولاني به پايين نگاه کنيد. مدام صاف نشستن را به خود ياد آوري کنيد. حتا ميتوانيد يک يادداشت روي صفحه نمايشگر(مونيتور) کامپيوتر خود نصب کنيد و هربار با ديدن آن طرز نشستن خود را تنظيم کنيد. در طي زمان بالاخره به صاف نشستن عادت خواهيد کرد .


اگر شما هنگام کار در ساعات طولاني، به درد جدي در ناحيه گردن مبتلا ميشويد، شايد به جا به جا کردن صفحه نمايشگر نياز باشد. پزشکان اعتقاد دارند که ساختار و استخوان بندي طبيعي گردن بعضي افراد طوري است که نگاه کردن به چپ يا راست در مدت زمان طولاني، موجب دردهاي شديد گردن ميشود. اين افراد ميتوانند به سادگي و با جا به جا کردن صفحه نمايشگر روي ميز خود از بروز اين مشکل جلوگيري کنند .
شايد شما تبليغاتي را با اين مضمون ديده باشيد که کار کردن با کامپيوترهاي قابل حمل (laptop) و يا با قرار دادن صفحه کليد بر روي پا، چقدر آسان است. اما اينطور نگاه کردن به پايين ميتواند خسارات جبران ناپذيري بر گردن و ستون مهره ها وارد کند. اگر دچار مشکلي چون گرفتگي و خشکي گردن داريد، از اين حالت قرار دادن کامپيوتر بپرهيزيد .

استراحت و انجام حرکات کششی بهترین راه مقابله با اين درد ها است 

مدام به خود ياد آوري کنيد که در بين کار به خود استراحت بدهيد. بايستيد، چند حرکت کششي انجام دهيد و پشت خود را صاف کنيد. اگر بتوانيد هر 15 دقيقه حتا کشش کوتاهي هم به عضلات خود بدهيد ايده آل است. در غير اين صورت سعي کنيد هر 45 دقيقه از جاي خود بلند شويد، چند قدم راه رفته و کششي به عضلات خود بدهيد. به اين کار که کلا حدود 3 تا 5 دقيقه طول ميکشد، به چشم يک نوع وقت تلف کردن نگاه نکنيد، در طول زمان متوجه خواهيد شد که ارزشش را دارد و بازده کاري شما هم بيشتر شده است .

وضعیت نشستن صحیح و استفاده از کامپیوتر  

با يک معاينه کوتاه متوجه ميشويد که آيا صندلي شما مشکل ساز هست يا خير. آيا ارتفاع صندلي شما طوري هست که قرارگيري شما بدون اشکال و خميدگي يا کش آمدن عضلاتتان انجام بگيرد؟ مشکلي با تنظيم صفحه کليد و صندلي خود نداريد؟ اگر مشکلي هست، يک صندلي ديگر را امتحان کنيد. از همه بهتر اين است که صندلي خريداري کنيد که مخصوص افرادي با مشکلات پشت طراحي شده است. اين صندليها شايد گران باشند يا خنده دار به نظر برسند اما درد موضوع خنده آوري نيست و اگر چيزي بتواند در کم کردن يا پيشگيري از درد کمک کند بايد از آن استفاده کرد .  

نتیجه گیری

در نهايت، دلايل متعددي براي بروز درد پشت و/يا گردن وجود دارند و خودتان بهتر از هر کس ميتوانيد آن را بيابيد. فقط نکته در اين است که اين درد بيش از هر چيز ريشه اي فيزيکي دارد، بيش از حد به امکانات رواني بروز چنين دردهايي نيانديشيد. چون تنشهاي عصبي، نارضايتي شغلي، فشارهاي عصبي، کمبود خواب و... ممکن است گاهي موجب درد شوند اما گردن درد، گردن درد است و هنگامي که ميتوانيد با اجراي نکات ساده آنرا برطرف کنيد، چرا زندگي را به کام خود تلخ ميکنيد ؟

 


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، راز های زندگی بهتر وشادتر ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 بهمن 1393برچسب:دردپشت وگردن, | 10:49 | نویسنده : Haghjoo |

به نظر شما راز زندگی جاودان کشف شده است ؟

بهتر است بدانید که با خوردن بعضی مواد غذایی می توانید به این مسئله کمک کنید و به طول عمرتان بیفزایید .

این مواد غذایی که به خاطر همین مسئله مشهور شده اند ، حاوی دسته ای ویتامین ها و مواد شیمیایی مخصوص هستند که به شما برای مقابله با بسیاری از بیماری های کشنده کمک می کند . در اینجا به دسته ای از این مواد غذایی اشاره می کنیم .

۱- سیب

محتویات : سیب سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل کورستین است . همچنین حاوی فیبرهای قابل حل مثل پکتین می باشد .

اثرات آن روی سلامتی :

کورستین که یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها به شمار میرود، از ابتلا به سرطان و از لخته شدن خون جلوگیری می کند . پکتین نیز سطح کلسترول خون را پایین می آورد و سموم سرطان زا را از جریان خون دفع می کند .

بهترین راه استفاده : بهتر است سیب را به حالت خام و با پوست استفاده کنیم چون کورستین در پوست سیب موجود است .

2- آوکادو

محتویات : آوکادو حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است و حتی بیش از موز پتاسیم در خود دارد .

اثرات آن روی سلامتی : نه تنها باعث صافی و نرمی پوست می شود، بلکه از بالا رفتن فشار خون، بیماری های قلبی و انواع بخصوصی از سرطان ها به ویژه سرطان روده نیز جلوگیری می کند .

بهترین راه استفاده : فقط کافی است که پوست آن را کنده و خام بخورید . می توانید آن را با گوجه فرنگی، آبلیمو، فلفل هالپانو و نمک نیز ترکیب کرده و سس گواکامولی از آن بسازید .

۳- موز

محتویات : موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و فلیت است .

اثرات آن روی سلامتی :

پتاسیم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و احتمال سکته را پایین می آورد. فلیت به رشد صحیح بافت ها کمک کرده و از ایتلا به بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند .

بهترین راه استفاده :

به راحتی موز را پوست کنده ، بخورید و لذت ببرید .

۴- تخم مرغ

محتویات : تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی کولین، پروتئین، کاروتینوئید و زآکسانتین می باشد .

اثرات آن روی سلامتی : فایده ی عمر طولانی چیست اگر حتی نتوانید به یاد بیاورید که دندان مصنوعی های تان را کجا گذاشته اید؟ خوردن تخم مرغ به شما کمک می کند . کولین موجود در تخم مرغ به حفظ حافظه در زمان پیری کمک می کند . کاروتینوئید نیز از ابتلا به بیماری های چشمی مربوط به پیری مثل آب مروارید جلوگیری می کند .

بهترین راه استفاده : تخم مرغ را می توانید به حالت آب پز، جوشانده یا خاگینه استفاده کنید . فقط به یاد داشته باشید که پختن آنها با مقدار زیادی کره یا روغن برای تان ضرر دارد .

5- سیر

محتویات : سیر هم حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد .

اثرات آن روی سلامتی : سیر از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته را کاهش می دهد. همچنین با کشتن سلول های سرطانی مقدار زمان زنده ماندن را در افراد سرطانی افزایش می دهد .

بهترین راه استفاده : بهتر است که سیر را به حالت خام استفاده کنید. می توانید آن را خرد کرده و به محتویات سالادتان اضافه کنید .

6- لوبیا قرمز

محتویات : حاوی مقدار زیادی فیبر قابل حل می باشد .

اثرات آن روی سلامتی : فیبر به حفظ سلامتی سیستم گوارشی کمک بسیاری می کند و یک سیستم گوارشی سالم نیز از ابتلا به دیابت و سرطان روده جلوگیری می کند. فیبر قابل حل همچنین کلسترول و قند خون را پایین می آورد .

بهترین راه استفاده : هم لوبیای خشک و هم لوبیای کنسرو شده این اثرات خوب را روی سلامتی می گذارند . خوب است که مقداری از این لوبیاها را هم در غذاهای مورد علاقه تان بیندازید یا آنها را به غذاهای مکزیکی اضافه کنید .

۷-گردو

محتویات : گردو حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ است .

اثرات آن روی سلامتی : اسید چرب امگا ۳ نه تنها از لخته شدن خون و ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند ، همچنین می تواند از افسردگی و ورم مفاصل هم جلوگیری کند .

بهترین راه استفاده : بهتر است که گردو را به حالت تازه بعد از بیرون آمدن آن از پوست استفاده کنید ، اما تا دو هفته بعد از بیرون آمدن از پوست هم می توانند تا حدودی تازگی خود را حفظ کنند به شرط این که در مکان های خشک و خنک نگهداری شوند . از گردو می توانید برای تزئین روی سالاد هم استفاده کنید .

8- محصولات سویا و توفو 

محتویات: حاوی هورمون های گیاهی ایزوفلاون می باشد .

اثرات آن روی سلامتی : سویا به پایین آمدن میزان L.D.L ناسالم در کلسترول خون کمک می کند که فشار خون را پایین آورده و احتمال حملات قلبی را نیز کاهش می دهد .

بهترین راه استفاده : توفوی سفت بهترین منبع سویا می باشد و برخلاف باور عموم توفو طعم بدی ندارد .

9- انگور قرمز

محتویات : انگور قرمز حاوی آنتی اکسیدان های قوی کاتچین و نوعی پلی فنول به نام رسیراترول می باشد

اثرات آن روی سلامتی : کاتچین به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کرده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند . تحقیقات جدید نیز نشان می دهد که رسیراترول میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و از پیشرفت سرطان های پوستی و سایر سرطان ها جلوگیری می کند .

بهترین راه استفاده : نوشیدن یک یا دو لیوان آب انگور در روز برای این منظور کافی است . اما مصرف بیشتر از این میزان می تواند اثرات خوب این ماده را از بین ببرد . 

10- اسفناج

محتویات : اسفناج یکی از سالم ترین سبزیجات به حساب می آید. به اندازه ی سیر در خود آنتی اکسیدان داشته و منبع خوبی برای اسید فولیک و ویتامین های A و C به شمار می رود .

اثرات آن روی سلامتی : اسفناج تاثیرات بسیار مثبتی روی سلامتی شما دارد. با سرطان، بیماری های قلبی و اختلالات مغزی مبارزه می کند .

بهترین راه استفاده : اسفناج خام یا بخارپز شده بهترین نوع خوردن این ماده ی مفید غذایی می باشد . می توانید آن را با گوجه فرنگی، گردو و تخم مرغ آب پز ترکیب کرده و سالادی خوشمزه بسازید .

11- رازیانه

محتویات : رازیانه که جزء سبزیجات ایتالیایی است ، حاوی مقدار زیادی ویتامین A ، کلسیم ، پتاسیم و آهن می باشد .

اثرات آن روی سلامتی : رازیانه به برطرف کردن مشکلات گوارشی کمک می کند . آهن و ویتامین A موجود در این گیاه به سلامت پوست و ناخن کمک بسزایی می کند . از خستگی و کم خونی نیز جلوگیری می کند .

بهترین راه استفاده : رازیانه را می توانید به صورت های مختلفی استفاده کنید : خام، بخار پز شده یا سرخ شده .

بهتر است که حتماً آنها را در برنامه غذایی تان بگنجانید تا همیشه سالم مانده و عمری طولانی داشته باشید  

ورزشكار و سلامت باشيد .

 


موضوعات مرتبط: خواص دارویی گیاهان ، راز های زندگی بهتر وشادتر ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 بهمن 1393برچسب:خواص میوه هاوغذاها,راززندگی جاودان, | 10:33 | نویسنده : Haghjoo |

7 نکته برای پیشگیری از سرطان

به این فکر می‌کنید که چطور می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان را در خودتان پایین بیاورید؟ ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مثل داشتن یک رژیم‌غذایی سالم و چکاپ پزشکی منظم کمکتان خواهد کرد.

احتمالاَ اخبار و اطلاعات مختلفی را از همه‌جا درمورد پیشگیری از سرطان شنیده‌اید. گاهی اوقات هم نکاتی که در یک تحقیق در این مورد پیشنهاد می‌شود مخالف با چیزی است که در مقالات دیگر خوانده‌اید.

بااینکه اطلاعات مربوط به سرطان و روش‌های پیشگیری از آن هنوز در حال پیشرفت و تغییر است اما چیزی که در همه تحقیقات و توسط همه محققین تایید شده این است که ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی می‌توانید به این مسئله کمک کنید.

بنابراین اگر نگران این هستید که به سرطان مبتلا نشوید، می‌توانید با ایجاد بعضی تغییرات در روش زندگی‌ کردنتان، کمی از نگرانی‌هایتان را برطرف کنید.

 

۱. از دخانیات استفاده نکنید

استفاده از هرگونه دخانیات شما را در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. کشیدن سیگار با سرطان‌های مختلفی در ارتباط است -- ازجمله سرطان ریه، مثانه، گردنه رحم و کلیه. جویدن تنباکو با سرطان حفره دهان و لوزالمعده نیز در ارتباط است. حتی اگر از دخانیات استفاده نکنید، قرار گرفتن در معرض دود آن نیز احتمال ابتلای شما به سرطان ریه را بالا می‌برد.

جلوگیری از مصرف دخانیات - یا تصمیم به ترک آن - یکی از مهمترین تصمیماتی است که می‌توانید در جهت سلامتی خودتان بگیرید. همچنین قدم بسیار مهمی برای پیشگیری از سرطان است. اگر تصمیم به ترک دخانیات گرفته‌اید، از پزشکتان درمورد محصولاتی که در این راه کمکتان می‌کند سوال کنید.

۲. یک رژیم‌غذایی سالم را دنبال کنید

بااینکه داشتن انتخاب‌های سالم در زمان خرید موادغذایی یا سفارش غذا نمی‌تواند تضمین‌کننده عدم ابتلای شما به سرطان باشد، اما می‌تواند احتمال بروز آن را کاهش دهد. از راهبردهای زیر استفاده کنید:

• تا می‌توانید میوه و سبزیجات مصرف کنید. سعی کنید رژیم‌غذایی‌تان برمبنای میوه‌ها و سبزیجات و سایر موادغذایی که منابع گیاهی دارند مثل غلات و حبوبات باشد.

• مصرف چربی را به حداقل برسانید. با مصرف غذاهای کم‌چرب، به ویژه موادغذایی که از منابع حیوانی هستند، احتمال ابتلا به سرطان را در خودتان پایین بیاورید. رژیم‌های غذایی پرچرب معمولاً کالری بالاتری داشته و احتمال چاق شدن شما را نیز بالا می‌برد که این نیز می‌تواند خطر ابتلای شما به سرطان را بالا ببرد.

• اگر تصمیم به نوشیدن مشروبات الکلی دارید، اینکار را متوقف کنید. با بالا رفتن مصرف نوشیدنی‌های الکلی، احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها مثل سرطان سینه، روده، کلیه، ریه و کبد بالا می‌رود.

۳. وزنتان را در محدوده سلامت نگه دارید و فعالیت جسمی داشته باشید

داشتن وزنی سالم احتمال ابتلای شما به بعضی از انواع سرطان مثل سرطان سینه، پروستات، ریه، روده و کلیه را کاهش می‌دهد.

فعالیت جسمی نیز اهمیت دارد. فعالیت جسمی و ورزش علاوه بر کمک به کنترل وزنتان خطر ابتلا به سرطان سینه و روده را در شما کاهش می‌دهد.

افراد بزرگسالی که فعالیت جسمی دارند، فواید بسیار زیادی به سلامت خود می‌رسانند. سعی کنید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته یک ورزش هوازی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه در هفته یک ورزش شدتی انجام دهید. در برنامه روزانه خود نیم ساعت فعالیت فیزیکی جای دهید.

۴. از خودتان دربرابر آفتاب محافظت کنید

سرطان پوست یکی از متداول‌ترین انواع سرطان و قابل پیشگیری‌ترین آنها است. حتماً این نکات را رعایت کنید:

• از آفتاب وسط روز اجتناب کنید. سعی کنید از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر که اشعات خورشید در شدیدترین حالت خود است، دور از آفتاب باشید.

• در سایه بمانید. وقتی بیرون از خانه هتسید، تا حد امکان در سایه بوده و از عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

• قسمت‌هایی از بدنتان که در معرض نور خورشید است را بپوشانید. با پوشیدن لباس‌های آستین بلند در معرض آفتاب از بدنتان حفاظت کنید.

• استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. وقتی بیرون از خانه هستید حتماً روی قسمت‌هایی از پوستتان که در معرض آفتاب است کرم ضدافتاب زده و چند ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

• از دستگاه سولاریوم استفاده نکنید. این دستگاه‌ها هم به اندازه نور طبیعی آفتاب خطرناک هستند.

۵. خودتان را واکسینه کنید

پیشگیری از سرطان شامل پیشگیری از برخی ویروس‌های عفونی نیز می‌شود. درمورد واکسیناسیون دربرابر بیماری‌های زیر با پزشکتان مشورت کنید:

• هپاتیت B. این بیماری خطر ابتلا به سرطان کبد را بالا می‌برد. برای آندسته از افراد بزرگسال که در خطر ابتلا به هپاتیت B هستند، مثل افراد بزرگسالی که فعالیت جنسی پراکنده با افراد مختلف دارند، افرادیکه به بیماری‌های مقاربتی مبتلا هستند، افرادیکه از موادمخدر تزریقی استفاده می‌کنند، مردان همجنس‌گرا و کسانیکه در محیط‌های پزشکی و مراقبتی که با خون یا مایعات عفونی بدن در تماس است کار می‌کنند، واکسن آن تجویز می‌شود.

• ویروس پاپیلومای انسانی (HPV). این یک بیماری مقاربتی است که می‌تواند موجب سرطان گردنه رحم و یا سایر سرطان‌های تناسلی شود. واکسن HPV هم در مردان و هم در زنان سن ۲۶ و جوان‌تر که در نوجوانی این واکسن را نزده‌اند در دسترس است،

۶. از رفتارهای پرخطر دوری کنید

یک راهکار موثر دیگر برای پیشگیری از سرطان اجتناب از رفتارهای پرخطری است که شما را دربرابر بیماری‌هایی قرار می‌دهد که احتمال بروز سرطان را بالا می‌برد. بعنوان مثال:

• روابط‌جنسی ایمن داشته باشید. شریک‌های جنسی خود را محدود کرده و برای برقراری رابطه‌جنسی از کاندوم استفاده کنید. هرچه تعداد شرکای جنسی شما در زندگی بیشتر باشد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مثل HIV و HPV خواهید بود. افرادیکه دچار این ویروس‌ها هستند بیشتر درمعرض ابتلا به سرطان‌های مقعد، کبد و ریه می‌باشند.

• از سوزن مشترک استفاده نکنید. اگر به موادمخدر تزریقی اعتیاد دارید، از سوزن مشترک استفاده نکنید زیرا شما را درمعرض ابتلا به ویروس‌های HIV، هپاتیت B و C قرار می‌دهد که اینها نیز احتمال بروز سرطان کبد را افزایش می‌دهند.

۷. چکاپ پزشکی منظم انجام دهید

چکاپ‌های منظم برای انواع سرطان مثل سرطان پوست، روده، پروستات، گردنه رحم و سینه می‌تواند احتمال تشخیص زودتر این بیماری‌ها را بالا برده و درصورت بروز این بیماری‌ها درمان آن با موفقیت بیشتری روبه‌رو خواهد بود. از پزشکتان بخواهید بهترین برنامه چکاپ سرطان را برایتان تنظیم کند.

 

از همین امروز به پیشگیری از سرطان اقدام کنید. مطمئن باشید که نتیجه آن یک عمر از شما محافظت خواهد کرد.

                   یک سبد غذایی ضد سرطان!

سرطان، یکی از بیماری‌های دوران مدرنیته است که به شکل‌های مختلف بروز کرده و تعداد قربانیان این بیماری به طور باورنکردنی و صعودی رو به افزایش است. محققان معتقدند با تغییر شیوه زندگی می‌توان به مبارزه با این بیماری مهلک پرداخت.

سرطان، از بیماری های مهلکی است که قربانیان بسیاری را در سراسر دنیا به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر، درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما محققان معتقدند از تنها راه حلی که علیه این بیماری می توان نام برد، به تاخیر انداختن مرگ در مبتلایان است تا بتوان راهکار جدیدی علیه این بیماری یافت.

اما از سوی دیگر، تغییر شیوه غذایی، رفتاری و عادات روزانه می تواند سهم به سزایی در کاهش ابتلا به این بیماری داشته باشد. محققان معتقدند خوراکی ها می توانند خاصیت سرطانی یا برعکس ضد سرطانی داشته باشند و با کمک خوراکی ها می توان به جنگ سرطان رفت.

مهمترین توصیه مصرف روزانه 5 تا 9 وعده میوه و سبزیجات تازه است.


                           خوراکی هایی که علیه سرطان می تازند


* انواع کلم ها بخصوص کلم بروکلی


محققان انگلیسی معتقدند مصرف بروکلی بخصوص برای مردان مفید بوده و مانع از ابتلا به سرطان پروستات در آنها می شود. از خانواده کلم ها می توان به سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، حتی شلغم و تربچه اشاره کرد. کلم ها حاوی مواد مغذی گیاهی به نام "گلوکوزینولات" هستند که مانع تکثیر سلولی شده و از تشکیل تومورها جلوگیری می کنند. کلم می تواند علیه سرطان سینه، کبد، پروستات، پوست، معده، سرطان مثانه و ریه موثر باشد.

* انواع توت ها

انواع توت ها مانند توت سفید، تمشک و توت فرنگی می توانند خوراکی های مفیدی علیه سرطان باشند اما شاتوت به دلیل رنگ تیره حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان هاست که برای بدن مفید بوده و علیه تومورهای سرطانی می تازد. انواع توت ها حاوی فلاونوئیدهایی هستند که آنتی اکسیدان های مفیدی به شمار می روند. توت ها می توانند علیه سرطان هایی مانند روده بزرگ، مری، دهان و دندان و پوست مفید باشند.

* گوجه فرنگی


رنگ قرمز گوجه فرنگی به دلیل ماده ای به نام لیکوپن است که دارای خواص بسیاری مانند مبارزه با تومورهای سرطانی است. گوجه فرنگی می تواند در درمان سرطان هایی مانند پروستات، معده، ریه و سرطان رحم مفید باشد.

* گردو


گردو از خوراکی های مفیدی است که می تواند خواص بسیاری از جمله خاصیت ضد سرطانی، درمان میگرن و کاهش چربی خون را در خود داشته باشد. گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ ،آنتی اکسیدان ها و فیتواسترول ها است که خطر ابتلا به سرطان هایی مانند پروستات و سینه را کاهش می دهد.

* سیر


سیر حاوی موادی مانند سولفور آمینو اسیدها و سیستئین هستند که محافظان خوبی در برابر سرطان ها محسوب می شوند. محققان معتقدند مصرف روزانه یا چندین بار در هفته سیر می تواند به مبارزه با تومورهای سرطان سینه، معده، روده و مری بپردازد.

* لوبیا


مطالعه محققان امریکایی نشان می دهد که لوبیاهایی با رنگ تیره مانند لوبیا قرمز می تواند نقش به سزایی در کاهش سرطان روده داشته باشند. لوبیا حاوی ترکیباتی به نام فیتوکمیکال است که می تواند مانع از رشد تومورهای سرطانی بخصوص سرطان سینه و روده شود.

* ماهی


ویتامین دی موجود در ماهی می تواند سهم به سزایی در کاهش ابتلا به سرطان سینه و روده داشته باشد. ویتامین دی در بدن باعث مسدود شدن تومورهای سرطانی می شود تا از رشد آنها جلوگیری کند.

* محافظت از بدن با ادویه هایی مانند زردچوبه و فلفل

از زردچوبه و فلفل به عنوان ادویه هایی یاد می شود که دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. زردچوبه دارای کارکامین بوده و می تواند حمله سلول های سرطانی به سلول های سالم را کاهش دهد.

* چای

چای، یکی از نوشیدنی های مفیدی است که به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان می تواند با سرطان هایی مانند سینه، کبد، ریه و پوست به مبارزه بپردازد.

* تخم مرغ


تخم مرغ به دلیل دارا بودن ماده ای با نام فولات می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی باشد. فولات را می توان در خوراکی های دیگری مانند جگر مرغ، دانه آفتابگردان و سبزیجاتی با برگ های سبز مانند اسفناج و کاهو یافت.

* قارچ


قارچ ها به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از ویتامین سی و همینطور سلنیوم که فعالیت آنتی اکسیدانی دارند، می توانند بر تومورهای سرطانی بتازند.

اما از سوی دیگر مصرف برخی خوراکی ها می تواند ابتلا به سرطان را رقم بزند که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* مصرف بیش از حد قند و شکر


قند و شکر ممکن است به طور مستقیم باعث ابتلا به سرطان نشود اما محققان معتقدند که مصرف بیش از حد قند و شکر می تواند باعث تغییر عملکرد بدن و در نتیجه کاهش مقاومت بدن به تومورهای سرطانی شود.

* فست فودها


شاید مصرف کم و هر ازگاهی از ساندویچ ها و فست فودها برای بدن آسیب چندانی نداشته باشد اما مصرف سوسیس، گوشت، گوشت های فرآوری شده می توانند احتمال ابتلا به سرطان های روده و معده را افزایش دهند.

* مصرف نوشیدنی های الکلی


نوشیدنی هایی حاوی الکل هر چند به مقدار کم و ناچیز می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان هایی مانند دهان، مری، معده، سینه و روده را افزایش دهد.


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، خواص دارویی گیاهان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 28 دی 1393برچسب:پیشگیری ازسرطان,خوراکی های مفید علیه سرطان, | 11:34 | نویسنده : Haghjoo |

 نوشابه رژیمی نخورید به 9 دلیل

چند سالی است که برای مصرف نوشابه‌های رژیمی تبلیغات گسترده‌ای می‌شود. کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده این نوشیدنی‌ها ادعا می‌کنند که این نوع نوشابه‌ها جایگزین‌های مناسبی برای نوشابه‌های معمولی هستند، زیرا در تولیدشان به جای قند از آسپارتام که یک شیرین‌کننده مصنوعی کم‌کالری است استفاده می‌شود.

در نتیجه مردم را تشویق می کنند که با خیال راحت و بدون نگرانی از دریافت کالری زیاد از این نوشابه های رژیمی استفاده کنند، اما محققان عقیده دیگری دارند و در طول بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف نوشیدنی های حاوی این شیرین کننده مصنوعی، خطراتی جدی برای سلامت خواهد داشت.

در این مطلب به 9 مورد از خطرات مصرف آسپارتام اشاره می کنیم و نتیجه گیری را به عهده خودتان می گذاریم.

1 ـ تاری چشم

برخی از دردهای چشمی، اختلالات دید و خشکی چشم ممکن است در نتیجه مصرف آسپارتام باشد. این شیرین کننده مصنوعی از فنیل آلانین، اسید آسپارتیک و متانول ساخته شده است. به عقیده متخصصان متانول برای شبکیه چشم و عصب بینایی خطرناک است و باعث بروز اختلالات بینایی می شود. توجه داشته باشید هر ماده غذایی یا نوشیدنی حاوی آسپارتام که به مدت طولانی و در معرض گرما نگهداری شده باشد به دلیل تجزیه ترکیبات آن برای چشم ها سمی خواهد بود.

2 ـ سردرد و میگرن


سردرد و میگرن در اثر برخی از عوامل تحریک کننده به وجود می آید. بیشتر این تحریک کننده ها در مواد غذایی مختلف مانند شکلات تلخ، پنیرهای چرب و... وجود دارد. محققان موسسه مایوکلینیک آمریکا به این نتیجه رسیده اند که آسپارتام نیز یکی از عوامل محرک سردرد و میگرن است.

میزان کمی از این شیرین کننده مانند الکل و کافئین، باعث ایجاد سردرد خواهد شد و پزشکان معتقدند که این عامل محرک باید کاملا از ترکیبات نوشیدنی ها و مواد غذایی حذف شود. اگر شما نیز از قربانیان میگرن یا هر نوع سردردی هستید، حواس تان به ترکیبات مواد غذایی مصرفی تان باشد و حتما از مصرف مواد غذایی حاوی آسپارتام خودداری کنید.


3 ـ کاهش عملکرد انسولین


هرچند ادعا می شود شیرین کننده های مصنوعی جزو جایگزین های مناسب قند برای دیابتی ها هستند در این خصوص اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. نتایج بررسی هایی که در انجمن دیابت آمریکا انجام شده است، نشان می دهد که مصرف آسپارتام ممکن است باعث کاهش حساسیت و عملکرد درست انسولین شود. در نتیجه بیشتر متخصصان بر این باورند که آسپارتام نمی تواند جایگزین مناسب و مطمئنی برای قند باشد و دیابتی ها باید از مصرف آن خودداری کنند.

4 ـ از لاغری خبری نیست


اگر قصد لاغر شدن داشته باشید، بی شک می دانید که باید از مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات ها و قند بپرهیزید. در نتیجه به سمت مصرف مواد غذایی رژیمی می روید. بهتر است بدانید مواد غذایی کم قند معمولا با شیرین کننده های مصنوعی از نوع آسپارتام شیرین و خوش طعم می شوند که کمکی به کاهش وزن نخواهند کرد.

نتایج یک پژوهش که در دانشگاه لیورپول انجام شده است، نشان می دهد بدن قادر نیست بین شیرین کننده های مصنوعی و قند تفاوتی قائل شود. به عقیده این محققان عصب های دریافت کننده طعم شیرین که در سلول های چشایی قرار دارند، باعث می شوند که طعم شیرین در دستگاه روده ای تشخیص داده شود.ژ

شیرین کننده های مصنوعی عملکردی مانند قند دارند و گیرنده های دستگاه روده ای را فعال می کنند در نتیجه بدن به جذب بیشتر کربوهیدرات یا همان قند تشویق می شود. به جای مصرف این قبیل مواد غذایی سعی کنید مواد غذایی سالم و تازه مصرف کنید. به جای این نوشیدنی ها، لیموترش یا خیار با نعنا داخل آب بیندازید تا خوش طعم شود و میل کنید.

5 ـ افزایش افسردگی


نتایج پژوهش های متعدد نشان داده است که آسپارتام اثرات منفی روی افراد مبتلا به افسردگی داشته است. این شیرین کننده می تواند باعث تشدید علائم افسردگی و وخیم شدن حالت های روحی افراد شود. اگر افسرده هستید، دور مواد غذایی حاوی آسپارتام را خط قرمز بکشید. البته خبر خوب این که این شیرین کننده باعث بروز علائم افسردگی نمی شود، اما علائم آن را تشدید می کند.

6 ـ التهاب و درد مفاصل


محققان آمریکایی گزارش های زیادی از شروع التهاب و درد مفاصل بعد از مصرف آسپارتام دریافت کرده اند. بدن برخی افراد به این ترکیبات حساسیت دارد و برای مقابله با ترکیبات شیمیایی موجود در این شیرین کننده ها، واکنش های آلرژیک نشان می دهد. در نتیجه بعد از مصرف این شیرین کننده ها مفاصل ملتهب و دردها نیز شروع می شوند.

فرقی نمی کند به این ترکیبات حساسیت داشته باشید یا نه! بهترین کار برای حذف یکی از عوامل درد مفاصل پرهیز از مصرف این قبیل مواد غذایی است. اگر از التهاب و درد مفاصل رنج می برید، از مصرف هر نوع ماده غذایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید.

7 ـ افزایش مشکل معده


زمانی که در اوایل دهه 80 میلادی آسپارتام وارد بازار شد و در ترکیب اصلی نوشابه ها قرار گرفت، اداره کنترل محصولات غذایی فرانسه شکایت های زیادی درباره عوارض جانبی ناشی از مصرف محصولات غذایی حاوی این شیرین کننده دریافت کرد.

گرفتگی عضلات معده به عنوان یکی از ناراحتی های اصلی مخصوصا در سال اول فروش این محصولات به ثبت رسید. امروزه نیز افراد زیادی که از گرفتگی عضلات شکمی و معده درد رنج می برند، اظهار می کنند که با حذف محصولات غذایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی به ویژه آسپارتام، علائم بیماریشان بهبود می یابد.


8 ـ حساس شدن گوش


محققان تاکنون حدود 90 گونه از علائم مربوط به مصرف آسپارتام را شناسایی کرده اند. ناشنوایی، وزوزگوش و تحمل نداشتن سروصدای اطراف جزو برخی از علائم ناشی از مصرف آسپارتام محسوب می شود. در وزوزگوش، فرد مبتلا حتی در نبود صدای خارجی نیز سروصدای غیرطبیعی در گوش خود احساس می کند.
محققان مشاهده کردند افرادی که نوشیدنی های رژیمی زیادی مصرف می کنند، بیشتر از این مشکل شکایت دارند. خبر خوب این که مشکلات شنوایی ناشی از مصرف آسپارتام با قطع مصرف این قبیل نوشابه ها درمان می شود.

9 ـ افزایش احتمال سرطان


محققان به نتایج ضد و نقیضی درباره تاثیر آسپارتام در ابتلا به برخی از سرطان ها دست یافته اند. محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده اند، خطر ابتلا به سرطان خون در افرادی که هر روز نوشابه رژیمی می خورند، بیشتر است.

نتایج بررسی های دیگر نیز نشان می دهد ارتباطی بین مصرف زیاد و طولانی مدت نوشابه های حاوی شیرین کننده های مصنوعی بویژه آسپارتام و خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات و لطمه های جدی به مغز و حتی تومورهای مغزی وجود دارد. البته این در حالی است که در بررسی های انجام شده توسط خود صنایع تولید کننده، هیچ ارتباطی بین مصرف آسپارتام و سرطان مشاهده نشده است.

در هر حال متخصصان توصیه می کنند از مصرف بی رویه این نوشیدنی ها، به بهانه کم کالری و بی ضرر بودن، بپرهیزید. آسپارتام بی ضرر نیست و خطرات جدی برای سلامت به وجود می آورد.


موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:نوشابه های رژیمی, | 13:8 | نویسنده : Haghjoo |

      خوراکی هایی که پوستشان پرفایده تر از خودشان است

اما انگار این ادعاها تنها در دنیای طب سنتی طرفدار ندارد و محققانی که به علم مدرن گرایش دارند هم چنین ادعایی را رد نمی‌کنند. آنها می‌گویند بسیاری از تفاله‌های غذایی که هر روز دور می‌ریزید، حتی بیشتر از خود خوراکی‌هایی که می‌خورید به سلامت شما خدمت می‌کنند. اگر هنوز هم این ادعاها را باور ندارید، ادامه مطلب را بخوانید و از دلایل پژوهشگران برای پرفایده‌تر دانستن این تفاله‌های غذایی باخبر شوید.

پوست سیب‌زمینی
به جای اینکه زحمت کندن پوست سیب‌زمینی را به خود بدهید، آن را با دقت بشویید و با پوست در غذاها بریزید. پوست سیب‌زمینی سرشار از پتاسیم، ویتامین C، آهن و مس است و به دلیل فیبر فراوانی که دارد، می‌تواند دستگاه گوارش شما را تنظیم کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را از شما دور کند.
گذشته از این، مصرف سیب‌زمینی با پوست به‌دلیل فیبری که به بدن‌تان می‌رساند، نمی‌گذارد هر روز چاق‌تر شوید و اشتهای‌تان را کنترل می‌کند. برای خوردن سیب‌زمینی با پوست، پس از شستن، می‌توانید آنها را ورقه کنید، در فر بگذارید و سپس با ریختن پنیر پیتزا روی آنها در کوتاه‌ترین زمان یک خوراک خوشمزه را تهیه کنید.

برگ هویج
اگر فشار خون‌تان بالا و پایین می‌رود و استخوان‌ها و عضلات‌تان جان ندارند، به جای خوردن هویج، برگ این گیاه را بخورید. برگ‌های هویج سرشار از کلروفیل هستند و از آنجا که کلروفیل می‌تواند نیاز بدن شما به منیزیم را تامین کند، خوردنش به قوی شدن استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند. گذشته از این برگ هویج منبع غنی پتاسیم است و به همین دلیل با تنظیم سوخت‌وساز بدن و پایین آوردن فشارخون، سلامت شما را تضمین می‌کند.
برگ‌های هویج که اغلب دور ریخته می‌شوند، بیشتر از هرکسی به خانم‌ها نفع می‌رسانند چراکه از پوکی استخوان پیشگیری می‌کنند و به‌دلیل داشتن ویتامین K
که نه در خود هویج بلکه در برگش پیدا می‌شود، سلامت استخوان‌ها را حفظ می‌کنند. برگ هویج به‌دلیل داشتن پتاسیم فراوان تلخ است و اگر آن را با سبزیجات خوش‌طعم دیگر مخلوط نکنید، خوردنش برای‌تان آسان نخواهد بود.


پوست پرتقال
هنگام گرفتنپوست پرتقال تا آنجا که می‌توانید با ظرافت عمل کنید و نگذارید قسمت‌های سفید دور پوست، از خود میوه جدا شوند. محققان می‌گویند سفیدی‌های چسبیده به پوست پرتقال چهار برابر خود این میوه فیبر دارند.
گذشته از این ماده د-لیمونین که در سفیدی‌های این میوه وجود دارد، بهترین ماده برای ایمن شدن در برابر سرطان پوست است. سفیدی‌های پوست پرتقال ضددیابت و ضدالتهاب هم هستند و بهتر از هر دارویی کلسترول خون را پایین می‌آورند.
شاید نتوانید به‌راحتی سفیدی انار یا قسمت سفید هندوانه یا پوست پرتقال را بخورید، اما با درست کردن مربای پوست پرتقال یا خشک کردن این میوه، می‌توانید پوستش را هم نوش جان کنید.

برگ کلم بروکلی

بهتر است فروشگاهی را پیدا کنید که این سبزی را با برگ‌هایش می‌فروشد. تنها 30 گرم برگ کلم بروکلی می‌تواند 90درصد ویتامین A موردنیاز شما در روز را تامین کند. شما برای حفظ ایمنی بدن و بهبود بینایی‌تان به ویتامین A نیاز دارید و گذشته از این، به‌دلیل ویتامین C فراوانی که در برگ‌های بروکلی وجود دارد، با خوردنش می‌توانید سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید. برگ کلم بروکلی را مثل اسفناج بخارپز کنید یا اینکه همراه با تخم‌مرغ از برگ سرخ شده بروکلی، نرگسی درست کنید. برگ‌های ریز و جوان گزینه خوبی برای سالاد درست کردن هم هستند.

سفیدی انار
انار یک میوه ضدسرطان پوست است که به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش نمی‌گذارد رادیکال‌های آزاد در بدن شما فعال شوند و زمینه ابتلا به سرطان را ایجاد کنند. اما چنین خاصیتی بیشتر از آنکه در دانه‌های انار وجود داشته باشد، در پوست و قسمت‌های سفید آن وجود دارد. سفیدی‌های انار که اغلب دور ریخته می‌شود، از منابع غنی آنتی‌اکسیدان هستند که ایمنی بدن را بالا می‌برند و از آن در برابر بیماری‌های مهلکی مثل سرطان محافظت می‌کنند.
اگر می‌خواهید از همه خاصیت‌های انار بهره ببرید، دانه‌های این میوه را همراه با قسمت‌های سفیدش در آبمیوه‌گیری بریزید. چراکه احتمالا به تنهایی خوردن سفیدی‌های انار برای‌تان آسان نخواهد بود.

سفیدی هندوانه
درست است که قسمت سفید هندوانه به شیرینی گوشت قرمز رنگ آن نیست اما می‌تواند مقدار زیادی سیترولین به بدن شما برساند. این آمینو اسید در بدن شما به آرجینین تبدیل می‌شود و سلامت قلب و سیستم گردش خون‌تان را تضمین می‌کند. گذشته از این مصرف سفیدی هندوانه ایمنی بدن‌تان را بیشتر می‌کند و از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. سفیدی هندوانه گذشته از همه فوایدی که گفتیم، با بهبود بخشیدن وضعیت گردش خود در بدن شما، نمی‌گذارد تمرین‌های ورزشی زود خسته‌تان کند.
اگر از خوردن سفیدی هندوانه به‌عنوان یک میوه لذت نمی‌برید، آب آن را درست کنید و قسمت‌های سفید را همراه با گوشت قرمز هندوانه در مخلوط کن بریزید تا معجون یکدستی درست شود و سپس آن را میل کنید.

پوست پیاز
در خواص گیاهان فیبردار هر چه بگوییم کم گفتیم. فیبر موجود در آنها نه‌تنها تناسب اندام شما را حفظ می‌کند، بلکه به سلامت قلب و بهبود گردش خون در بدن‌تان هم کمک می‌کند. پوست پیاز هم یکی از تفاله‌های گیاهی است که فیبر فراوانی در خود دارد و به‌دلیل همین خطر ابتلا به بیماری قلبی و مشکلات گوارشی را کمتر می‌کند. این ماده مفید که اغلب دور ریخته می‌شود، در برابر سرطان روده بزرگ بدن‌تان را ایمن می‌کند و احتمال ابتلای‌تان به دیابت نوع دو و اضافه‌وزن را کمتر می‌کند.قطعا نمی‌توانید پوست پیاز را به‌تنهایی بخورید، اما می‌توانید یک پیاز سالم را خوب بشویید و در سوپ بیندازید تا عصاره‌اش به خورد غذای شما برود. البته مراقب بوی دهان‌تان باشید چراکه مصرف پیاز با پوستش، عطر آن را هم بیشتر می‌کند.

 

 


موضوعات مرتبط: خواص دارویی گیاهان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 20 دی 1393برچسب:خواص پوست خوراکی ها, | 10:11 | نویسنده : Haghjoo |

                                                     ده پل تاریخی در گوشه و کنار ایران

 از دیرباز راه‌های بسیاری برای تردد مسافران و کاروان‌های تجاری وجود داشت که به واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت و آمد مسافران روی رودها و دره‌ها ساخته شد که از برخی از آنها هنوز استفاده می‌شود و بسیاری از آنها نیز ویران شده است. در اینجا به معرفی ده پل تاریخی در گوشه و کنار این سرزمین باستانی می‌پردازیم.

پل جی

این پل که مربوط به دوره ساسانیان و پیش از اسلام است در چهار کیلومتری شرق اصفهان و روی زاینده‌رود ساخته شده است. نوع ساخت این پل که در میان چشمه‌های آن قوس‌های زیبای کوچکی اجرا شده، هنوز کاملا سالم و پابرجا و قابل استفاده است. این پل را می‌توان قدیمی‌ترین پل ساخته شده روی زاینده‌رود نامید که بارها در طول تاریخ و بویژه در قرون اولیه اسلامی مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در این پل خشت و آجر و ساروج است و کارشناسان دلیل استقامت و ماندگاری آن را نیز همین موضوع می‌دانند. طول این پل 105 متر و عرض آن پنج متر است که این امر سبب شده رفت و آمد مسافران و کاروان‌ها از روی آن به سادگی انجام شود. به گواه بسیاری از باستان شناسان دلیل اولیه ساخت این پل، استفاده از آن در لشکرکشی‌های نظامی بوده که بعدها مورد استفاده تجاری و... قرار گرفت. در دوران صدر اسلام این پل با نام پل حسین شناخته می‌شد و در نزدیکی آن تعداد زیادی آثار و ابنیه با شکوه ساخته شده بود.

 پل دختر لرستان

این پل ابتدای جاده پلدختر خرم‌آباد و در ورودی شهر پلدختر قرار گرفته است. اکنون تنها دو طاق چشمه در طرفین منتهی‌الیه شرق و غرب باقی مانده‌اند که جاده آسفالته از زیر طاق چشمه شرقی عبور می‌کند و در منتهی‌الیه غرب نیز طاق چشمه‌اش ارتفاع کمی دارد. این دومین پلی است که در لرستان بنام «کر و دت» یا پل دختر مشهور است هرچند این بنا قرن چهار هجری قمری مورد مرمت و تجدید بنا قرار گرفته است، اما اصل آن بنا به احتمال زیاد مربوط به دوره ساسانی است. جهت پل شرقی ـ غربی وطول آن 270 متر است و پایه‌های پهن و قطور آن از سنگ ساخته شده‌اند. امروزه تنها یک طاق از پل موجود است که جاده خرم‌آباد‌ ـ اندیمشک از زیر آن می‌گذرد. بلندای این طاق 18 متر از سطح آسفالت است و نزدیک به 30 متر از آب رودخانه ارتفاع دارد. عرض چشمه موجود 5/11 متر است. درباره وجهه تسمیه پل برخی آن را منتسب به ایزد بانو آناهیتا می‌دانند. بی‌تردید این پل اهمیت ویژه‌ای در ارتباط بین مناطق جنوب با غرب و مرکز و شمال داشته و علاوه بر اتصال لرستان و ایلام راه اصلی شاپوربه جندی‌شاپور شهر قدیمی خوزستان (دوره ساسانی) به شمار می‌رفته است. اکنون پنج پایه ستون و ستون سالم باقی مانده و بقایای چهار پایه ستون تخریب شده نیز در محل عبور آب دیده می‌شود. در منتهی‌الیه غربی پل، ورودی شیبداری به سمت جاده قدیم تعبیه شده است و مسافران از طریق عبور از این پل امکان عبور از رودخانه و دره آن را پیدا می‌کردند. در منتهی‌الیه شرقی و در کنار طاق چشمه سالم، دو طاق نمای کوچگ به صورت L در کنار هم قرار گرفته و مسیر به گونه‌ای است که مسافران با استفاده از سطح شیبدار و برگشت آن از روی قوس اول به سمت پایین حرکت کرده و از زیر قوس دوم از پل خارج می‌شدند.

 پل قافلانکوه

مسافرانی که از زنجان به میانه سفر می‌کنند در مسیر خود و در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر میانه با چشم‌انداز پلی بسیار زیبا روی رود قزل اوزن روبه‌رو خواهند شد که حدود 600 سال پیش و در دوران پیش از صفویان و مقارن با عصر تیموری ساخته شده است. البته برخی از باستان شناسان، شالوده اولیه این پل را هم مربوط به دوران ساسانیان می‌دانند. این پل دارای یک دهانه بزرگ و دو دهانه جانبی کوچک در طرفین است. در طول تاریخ مسافران و جهانگردان بسیاری از این مسیر عبور کرده و به توصیف این پل زیبا پرداخته‌اند. یکی از مشهور‌ترین این افراد مادام دیولافواست که در دوره قاجاریه به ایران سفر کرد و کل مشاهدات سفر خود به ایران و عراق را در قالب سفرنامه‌ای زیبا به نگارش درآورد. پروفسور پوپ در کتاب بررسی هنرهای ایران، تاریخ بنای پل را اواخر قرن ‌15 میلادی (قرن 10 هجری) دانسته و نام معمار آن را حاج عباس بن الحاج محمد بن العباس قزوینی‌ و نام حاکم وقت را محمد روان بن عثمان القزوینی نوشته است. نکته تاسف‌بار در مورد این پل، تخریب عمدی آن به وسیله مواد منفجره در زمان حکومت پهلوی و توسط خرابکاران و متمردان محلی است که موجب شد بخش میانی این پل کاملا آسیب‌دیده و از بین برود، این پل به اندازه‌ای سالم و استوار باقی مانده است که اگر این اتفاق روی نمی‌داد، هنوز قابل استفاده بود. این موضوع سبب شد اهالی محل، این پل را با نام پل شکسته نیز خطاب کنند.

پل چالان چولان

پل چالان چولان در دشت سیلاخور در مسیر جاده قدیمی دورود به خوزستان و اصفهان روی رودخانه سزار در روستای گاراژ احداث شده است. ‌این پل در زمان صفوی و روی شالوده پلی از زمان ساسانی ساخته شده و ‌طول این پل 120 متر است که دارای شش طاق چشمه آجری است که پایه‌های آن تا ارتفاع یک متری از سنگ و بدنه از آجر ساخته شده است. اکنون این پل دارای شرایط مناسبی است. نکته قابل توجه تغییر نکردن عرض رودخانه است که هنوز آب از زیر تمام طاق چشمه‌های آن عبور می‌کند. در دو طرف گذرگاه این پل دو دیواره آجری به ارتفاع 90 سانتی‌متر برای امنیت و ممانعت از سقوط عابران از روی پل ایجاد شده است. روی گذرگاه پل، جان پناه آجری در طرفین مسیر ایجاد شده که در بالا به شکل مثلثی و شیروانی ساخته شده است. تا چندی پیش عبور و مرور خودروها از روی این پل انجام می‌گرفت که امروزه با ساختن پلی جدید در کنار آن، مسیر حرکت ماشین‌ها تغییر کرده است. در پایه‌های پل و قسمتی که با آب تماس دارد، زائده‌های مثلثی شکلی ایجاد شده است که جریان عبور آب را تسهیل می‌کند. پل تاریخی چالان چولان در زلزله فروردین 85 خسارت دید که اکنون این بخش‌ها مرمت شده است.

 پل لاتیدان

برای دیدن طویل‌ترین پل ایران باید به جنوب ایران و استان هرمزگان سفر کنید. در 50 کیلومتری غرب بندرعباس روی رود «کول» پلی بسیار بلند و طویل به طول 800 متر ساخته شده است که برای تجسم اندازه آن کافی است بدانید طول پل لاتیدان چیزی حدود سه برابر سی و سه پل اصفهان است. متاسفانه امروزه بخش‌های زیادی از این پل تخریب شده و تنها 270 متر از سمت غرب و 150 متر از سمت شرقی این پل پا برجاست و 380 متر از بخش‌های میانی پل در طول زمان و به دلیل شدت سیلاب‌های فصلی این رود از بین رفته است و اگر برای مرمت و بازسازی آن اقدامی اساسی صورت نگیرد، شاید فرزندانمان فرصت دیدن این یادگار با شکوه را نداشته باشند. عرض پل لاتیدان به دلیل طولانی بودن آن در بخش‌های مختلف متغیر است. یکی از اصلی‌ترین دلایل تخریب قسمت میانی پل، نبود امکان ساخت پی و شالوده محکم برای آن به دلیل شدت جریان آب رود است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ‌های تراش نخورده و ناهمگون است که توسط ملاط به یکدیگر متصل شده‌اند.

پل کهنه کرمانشاه

پل کهنه کرمانشاه در شرق کرمانشاه کنونی روی رودخانه قره‌سو قرار دارد. این پل از روزگار کهن نقشی مهم در ارتباط میان ایران و بین‌النهرین و عراق امروزی داشته و تقریبا بیشتر کاروان‌هایی که به قصد شهرهای کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و سایر شهرهای عراق از ایران سفر می‌کردند، ناگزیر به عبور از این پل بودند. امروزه بعد از گذشت صدها سال از ساخت این پل هنوز به اندازه‌ای قدرتمند باقی مانده که از آن برای عبور و مرور خودروها و کامیون‌های حمل آجر که محصولات کوره‌های آجرپزی اطراف پل را به سایر نقاط حمل می‌کنند، استفاده می‌شود. تاریخ ساخت پل مربوط به دوره صفوی است البته در کتاب معماری ایران یوسف کیانی این پل را ساسانی ـ سلجوقی معرفی کرده و همچنین در کتاب پل‌های قدیمی ایران (تحقیق و تألیف: محمد علی مخلص‌، سازمان میراث فرهنگی) آمده است: «بنیان اولیه ساسانی، تعمیر سلجوقی و بازسازی کامل در دوره صفویه.» این پل، شش طاق دهانه دارد و عرض معبر آن حدود هفت متر است. طول فعلی پل تقریبا 149متر و اکنون روی پل آسفالته است.

پل خواجو

این پل در انتهاى خیابان کمال اسماعیل اصفهانى و انتهاى جنوبى خیابان خواجو واقع شده است. پل خواجو در سمت شرقی 33 پل در دوره صفویه به سال 1060 هجری و همزمان با حکومت شاه عباس روی بقایای پلی که در دوره تیموری و با نام حسن بیک ساخته شده بود بنا شد. در طول تاریخ پل خواجو با نام‌های بسیاری مانند بابا‌رکن‌الدین، پل حسن‌آباد، پل شیراز و پل شاهی شناخته شده است. این پل کاربری دومنظوره داشته و می‌توانست در صورت نیاز به عنوان سد نیز عمل کند براساس روایات تاریخی و آثار باقیمانده هرگاه که شاه تصمیم می‌گرفت با بستن دریچه‌های زیر گذر پل، این سازه به مانند سد عمل کرده و سطح آب در جلوی دریچه‌ها بالا می‌آمد و فضایی شبیه دریاچه در برابر آن ایجاد می‌شد. شاه‌عباس دستور داده بود در میانه پل کوشکی کوچک برای خود و خانواده‌اش بسازند که در هنگام مراسم و جشن‌ها و برنامه‌های تفریحی که در زاینده‌رود انجام می‌شد در این اتاق‌ها اقامت کند. این فضا هنوز پابرجاست و دارای تزئینات بسیار زیبایی است. پل خواجو 150 متر طول و 14 متر عرض دارد که بر این اساس می‌توان آن را یکی از پل‌های طویل کشور ایران قلمداد کرد.

پل گاومیشان سند

این پل روی رود سیمره، پس از تلاقی رود کشکان و در جاده دره شهر، بعد از روستای بابا خوارزم قرار گرفته است. اکنون تمام رود سیمره از بستر میان دو پایه پل عبور می‌کند که تاق آن نیز شکسته است. سایر چشمه‌های پل سالم مانده‌اند. بستر رود سیمره هشت متر پایین‌تر از کف چشمه‌های پل قرار دارد که طی چند قرن به وجود آمده است. نزدیک به 200 سال پیش، این پل را والی پشتکوه مرمت کرده بود. طول این پل 168 متر و عرض گذرگاه آن هشت متر بوده است. اکنون شش چشمه نسبتا سالم از پل گاومیشان باقیمانده است. بزرگ‌ترین چشمه طاق این پل حدود 7‌/‌32 متر عرض دارد و در ساخت این بنا از مصالح قلوه سنگ، آجر، بلوک‌های سنگی و ملاط گچ نیم‌کوب استفاده شده است. این بنا در دوره‌های صفوی و قاجار مورد مرمت و استفاده قرار گرفته است. در قسمت جنوب پل اتاق‌ها و فضاهای طاقداری تعبیه شده بود که گذرگاه پل از روی آن عبور می‌کرد. مقطع پایه ستون‌های پل؛ بیضی است که این نوع طراحی برای تسهیل در عبور جریان آب است. نکته هوشمندانه در ساخت این پل، استقرار پایه‌ها روی بستر صخره‌ای طرفین رودخانه است که تماس این پایه‌ها را با فشار آب و رطوبت ناشی از آن به حداقل رسانده است. علاوه بر موارد ذکر شده، در زیر گذرگاه پل، یک فضای مسقف با قوس و طاق‌هایی طراحی شده به وجود آمده است. سرهنری راولینسون در سفرنامه خود می‌نویسد: «پلی که هم‌اکنون روی سیمره (دره شهر فعلی) قرار دارد یکی ازمهمترین پل‌های ایران است و آن را حسین خان بزرگ، والی معروف ایلام و لرستان به سال 1008 هجری قمری تعمیر کرده و طول آن 168 گام است.»

پل کشکان

این پل روی کشکان رود در جاده خرم‌آباد ـ کوهدشت و 40 کیلومتری کوهدشت در روستای پاپل، قرار گرفته است. در متون تاریخی از آن به عنوان کژکی یاد شده است. دره کشکان از دیر باز شاهد حضور و زندگی انسان‌ها بوده است. به همین دلیل بیش از چهار پل روی این دره و به فاصله کمتر از 500 متر ساخته شده که خود گویای اهمیت این گذرگاه تاریخی است.این پل دارای 12 چشمه بزرگ و یک چشمه کوچک در منتهی‌الیه غربی پل است. پایه ستون‌ها از سنگ‌تراش‌خورده و بدنه از لاشه سنگ و ملاط گچ، آهک و ساروج ساخته شده و در منتهی‌الیه قوس‌ها از آجر استفاده شده است. قطر پایه‌ها بسیار زیاد بوده و در حد فاصل میان پایه‌ها و قوس چشمه‌ها، حجره‌های مسقفی ایجاد شده است. در این پایه‌ها از مقطع بیضی برای سهولت در عبور آب استفاده شده است. روی پایه ستون‌های پل، حفره‌هایی برای دفع رطوبت تعبیه شده است. روی گذرگاه پل نیز سوراخ‌هایی به سمت بیرون دیده می‌شود که رطوبت و آب‌های ناشی از نزولات جوی را به خارج از پل هدایت می‌کند. نکته قابل توجه این است که اکنون آب رودخانه تنها از میان دو چشمه پل عبور می‌کند و با توجه به طول زیاد پل نمی‌توان استنباط کرد حتی در زمان ساخت، کل پایه‌ها در آب قرار داشته و احتمالا پل، گذرگاه عبور از رود و دره کوچک محل عبور رود محسوب می‌شده است. امروزه بخش‌های زیادی از پل تخریب شده که بیشتر شامل فرو ریختن طاق چشمه‌ها و قوس آنهاست. طول پل 285 متر است که با احتساب دنباله‌های آن 340 متر می‌شود. امروزه از دروازه طاق پل تنها سه دهنه آن تخریب شده و بقیه هنوز سالم است. برخی از پایه‌های پل با سنگ‌های بزرگ و حجاری شده ساخته شده و ارتفاع آن از سطح رودخانه 30 متر است.

سی و سه پل

سی و سه پل مشهور‌ترین پل ایران و ویترین گردشگری در اصفهان است؛ نامی که تقریبا برای بیشتر گردشگران خارجی هم آشناست. این پل زیبا و تاریخی با نام‌های پل الله‌وردی‌خان، پل چهار باغ، پل سی و سه چشمه و پل جلفا نیز شناخته می‌شود و از یادگارهای عصر صفوی و ساخته شده در زمان سلطنت شاه عباس است. دلیل هر یک از این نام‌ها به مناسبت خاصی است برای نمونه الله‌وردی‌خان نام سازنده و جلفا نام محله‌ای معروف در نزدیکی این پل است. این پل حدود 300 متر طول و 14 متر عرض دارد و روی زاینده‌رود به همراه 33 چشمه آب بنا شده که البته براساس مستندات باقی مانده در ابتدا چهل چشمه داشته است. شرح زیبایی این پل در بسیاری از سفرنامه‌های مسافران خارجی که در طول تاریخ به اصفهان سفر کرده‌اند، ذکر شده است. برای نمونه سر پرسی ساکس این پل را زیباترین پل تمام دنیا می‌داند و دیدن آن را به همه جهانگردان توصیه می‌کند. سی و سه پل دارای دو طبقه مجزاست و در طرفین آن پیاده‌روهایی برای عبور و مرور ساخته شده و در میانه آن عرض کافی برای حرکت سواران و ارابه‌ها تعبیه شده است. روایت است شاه عباس علاقه خاصی به این پل داشته و بسیاری از جشن‌ها و مناسبت‌ها را در آن برگزار می‌کرده است. از مهم‌ترین این جشن‌ها، جشن آبریزگان بوده که در سیزدهمین روز تیر هر سال برگزار می‌شده و مردم در این روز به جشن و شادی پرداخته و روی هم آب می‌پاشیدند


موضوعات مرتبط: عمومی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 10 آبان 1393برچسب:پل ها, | 10:11 | نویسنده : Haghjoo |

آموخته ام....

با پول مي شود خانه خريد ولي آشيانه نه، رختخواب خريد ولي خواب نه، ساعت خريد ولي زمان نه، مي توان مقام خريد ولي احترام نه، مي توان کتاب خريد ولي دانش نه، دارو خريد ولي سلامتي نه، و بالاخره ، می توان قلب خرید ولی عشق را نه

 آموخته ام ... که :تنها کسي که مرا در زندگي شاد مي کند کسي است که به من مي گويد: تو مرا شاد کردي

آموخته ام ... که :مهربان بودن، بسيار مهم تر از درست بودن است

آموخته ام ... که :هرگز نبايد به هديه اي از طرف کودکي، نه گفت

آموخته ام ... که :هميشه براي کسي که به هيچ عنوان قادر به کمک کردنش نيستم دعا کنم

آموخته ام ... که : مهم نیست که زندگی تا چه حد از شما جدی بودن را انتظار دارد، همه ما احتیاج به دوستی داریم که

لحظه ای با وی به دور از جدی بودن باشیم

آموخته ام ... که :گاهي تمام چيزهايي که يک نفر مي خواهد، فقط دستي است براي گرفتن دست او، و قلبي است براي فهميدن وي.آموخته ام ... که :راه رفتن کنار پدرم در يک شب تابستاني در کودکي، شگفت انگيزترين چيز در بزرگسالي است.آموخته ام ... که :زندگي مثل يک دستمال لوله اي است، هر چه به انتهايش نزديکتر مي شويم سريعتر حرکت مي کند.آموخته ام ... که :پول شخصيت نمي خرد.آموخته ام ... که : تنها اتفاقات کوچک روزانه است که زندگي را تماشايي مي کند.آموخته ام ... که :خداوند همه چيز را در يک روز نيافريد.

پس چه چيز باعث شد که من بينديشم مي توانم همه چيز را در يک روز به دست بیاورم

آموخته ام ... که :چشم پوشي از حقايق، آنها را تغيير نمي دهد.آموخته ام ... که : اين عشق است که زخمها را شفا مي دهد نه زمان.آموخته ام ... که :وقتي با کسي روبرو مي شويم انتظار لبخندي جدي از سوي ما را دارد

آموخته ام ... که :زندگي دشوار است، اما من از او سخت ترم.آموخته ام ... که : فرصتها هيچ گاه از بين نمي روند، بلکه شخص ديگري فرصت از دست داده ما را تصاحب خواهد کرد.آموخته ام ... که :آرزويم اين است که قبل از مرگ مادرم يکبار به او بيشتر بگويم دوستش دارم.

آموخته ام ... که :لبخند ارزانترين راهي است که مي شود با آن، نگاه را وسعت داد

چارلی چاپلین

 


موضوعات مرتبط: عمومی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:آموخته ام, | 11:41 | نویسنده : Haghjoo |

 

نام روزهـای هفتـه در ایـران باستـان‎‎

نام روزهای هفته‌ فرنگی از گاهنامه کهن ایرانی برگرفته شده است می دانیم که نام روزهای هفته در ایران باستان بدین گونه بوده است:

کیوان شید (شنبه):
نخستین روز هفته به نام کیوان شید نامگذاری شده است که تشکیل شده است از کیوان + شید. کیوان بعد از مشتری بزرگترین سیاره شمرده میشود که 700 برابر زمین است. آنرا زحل نیز نامیده اند. شید نیز به چم (معنی) نور و روشنایی است. از این رو روز نخست ایرانی حکایت از سیاره روشن و نورانی را دارد.

مهر شید (یکشنبه):
روز دوم از هفته مهرشید است که مهر آن به چم (معنی) دوستی و مهربانی در پهلوی میتراست. مهر برگرفته شده از آئین هفت هزار ساله میترایی است. مهر همچنین ایزد عهد و پیمان است و در اوستا آمده است که هیچ چیز بر ایزد مهر پوشیده نخواهد بود. نامگذاری این روز به مهرشید حکایت از تعهدی است که بین مردمان باید برقرار باشد زیرا در ایران باستان پیمان شکنی و دروغ بزرگترین گناهان به حساب می آمده است. شید نیز به چم (معنی) روشنایی و نور می باشد.

مهشید (دوشنبه):
مه بر گرفته شده از ماه است که این نیز از آیین میترایی کهن ایرانی آمده است. خورشید و ماه از تندیس های آئین میترایی بوده است که نشان از قدرت و پویایی جهان آفرینش داشته است. سومین روز هفته در ایران باستان به نام این نماد خداوند نامگذاری شد و آنرا مهشید به چم (معنی) ماه روشن و نورانی نام گذاشتند.

بهرام شید (سه شنبه):
بهرام برگرفته شده از ورهرام زبان پهلوی باستان است و از یک سو نام ستاره مریخ است. بهرام ایزد پیروزی در ایران باستان شمرده می شده است و اندیشه نیاکان ما بر این بوده است که خداوند یکتا (اهورامزدا) نیروی هایش را برای اجرا در بین افراد بشر بین ایزدان (فرشتگان) خود تقسیم نموده است تا آنان آنرا برای مردمان پیاده کنند. از این رو بهرام ایزد پیروزی نامیده شده بوده است و چهارمین روز هفته به نام روز پیروزی روشنایی بر تاریکی و غلبه انسان بر بدی ها و اهریمن نامگذاری شده است.

تیرشید (چهارشنبه):
تیر برگرفته شده از تیشتر پهلوی است. نیاکان ما تیر را ایزدان و نگهبان باران نامگذاری نموده اند و اینگونه می پنداشته اند که اهورامزدا برای یاری رسانی به کشاورزان و جلوگیری از خشکسالی و باروری زمین و سبز و سالم و پاکیزه ماندن جهان به ایزد باران فرمان میداده است که به یاری مردمان برسد. در کل این روز به نام روز روشنایی باران و خواست پروردگار برای حفظ طبیعت نامگذاری شده است.

اورمزد شید (پنجشنبه):
اورمزد نام دیگری از دهها نام اهورامزدا است که همه حاکی از قدرت و توانایی پروردگار است. این نام از واژه های پهلوی ارمزد، هرمزد، اورمزد، هورمزد، اهورامزدا، مزدا گرفته شده است. از این رو پنجمین روز هفته به نام روز روشنایی خداوند نامگذاری شده است. از اینرو این واژه هنوز به گونه ای دیگر در شب های جمعه برقرار است و هنوز تصور مردمان ما بر این است که شب های جمعه روز ارتباط با خداوند و فوت شدگان است.

ناهید شید (آدینه):
ناهید همان آنهیته یا آناهیتا است که ایزد آب قرار گرفته است. در اوستا آناهیتا به صورت دوشیزه ای بسیار زیبا، قدی بلند و اندامی تراشیده نام نهاده شده است و نام دیگر ستاره ونوس نیز آناهیتا یا ناهید است. در کل روز جمعه روز روشنایی آب و مظهر بخشندگی و عنایت پروردگار نامگذاری شده است.


اینک با بررسی ریشه‌های این واژگان به این بر‌آیند ساده می‌رسیم:

کیوان شید: شنبه
Saturday = Satur + day
Saturn = کیوان

مهرشید: یکشنبه
Sunday = Sun + day
Sun = مهر، خور (خورشید)

مهشید: دوشنبه
Monday = Mon + day
Moon = ماه

بهرام شید: سه‌شنبه
Tuesday = Tues + day
Tues = god of war = Mars= بهرام

تیرشید: چهارشنبه
Wednesday = Wednes + day
Wednes = day of Mercury = Mercury = تیر

هرمزشید: پنج‌شنبه
Thursday = Thurs + day
Thurs = Thor = day of Jupiter = Jupiter = هرمز
ناهیدشید یا آدینه: جمعه
Friday = Fri + day
Fri = Frig = day of Venues = Venues = ناهید

 


موضوعات مرتبط: عمومی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:نام روزهای هفته درایران باستان, | 10:54 | نویسنده : Haghjoo |

سی نصیحت زرتشت

1. آنچه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر

 2. قبل از جواب دادن فکر کن

3. هیچکس را تمسخر مکن

4. نه به راست و نه به دروغ قسم مخور

5. خود برای خود، زن انتخاب کن

6. به ضرر و دشمنی کسی راضی مشو

7. تا حدی که می توانی، از مال خود داد و دهش نما

8. کسی را فریب مده تا دردمند نشوی

9. از هرکس و هرچیز مطمئن مباش 

10. فرمان خوب ده تا بهره خوب یابی

11. بیگناه باش تا بیم نداشته باشی 

12. سپاس دار باش تا لایق نیکی باشی

13. با مردم یگانه باش تا محرم و مشهور شوی

14. راستگو باش تا استقامت داشته باشی

15. متواضع باش تا دوست بسیار داشته باشی

16. دوست بسیار داشته باش تا معروف باشی

17. معروف باش تا زندگانی به نیکی گذرانی

18. دوستدار دین باش تا پاک و راست گردی

19. مطابق وجدان خود رفتار کن که بهشتی شوی

20. سخی و جوانمرد باش تا آسمانی باشی

21. روح خود را به خشم و کین آلوده مساز

22. هرگز ترشرو و بدخو مباش

23. در انجمن نزد مرد نادان منشین که تو را نادان ندانند

24. اگر خواهی از کسی دشنام نشنوی کسی را دشنام مده

25. دورو و سخن چین مباش و نزدیک دروغگو منشین

26. چالاک باش تا هوشیار باشی

7. سحر خیز باش تا کار خود را به نیکی به انجام رسانی 

8. اگرچه افسون مار خوب بدانی ولی دست به مار مزن تا تو را نگزد و نمیری

29. با هیچکس و هیچ آیینی پیمان شکنی مکن که به تو آسیب نرسد

30. مغرور و خودپسند مباش، زیرا انسان چون مشک پرباد است و اگر باد آن خالی شود چیزی باقی نمی ماند 

 


موضوعات مرتبط: عمومی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 25 دی 1390برچسب:سی نصیحت زرتشت, | 7:20 | نویسنده : Haghjoo |

 

سرچشمه های ترس از خدا چیست؟

ابتدا باید توجه کنیم که معنای ترس از خدا چیست؟ ترس از خدا به معنای ترس از مسؤولیت هایی است که انسان در برابر او دارد . ترس از این که در ادای رسالت و وظیفه خویش کوتاهی کند و به خوبی وظیفه اش را انجام ندهد; و به عبارتی، ترس از گناهان خود است . حضرت علی (ع) در این زمینه می فرماید: «و لا یخافن الا ذنبه; هیچ یک از شما ترس نداشته باشد مگر از گناه خویش .» (نهج البلاغه، کلمه قصار82)

سرچشمه های ترس از خدا چیست؟

ترس از خدا سرچشمه های مختلفی دارد . شماری از آن ها عبارت است از:

الف) اعمال ناپاک و افکار آلوده سبب ترس می گردد .

ب) در مقربان، به خاطر قرب به ذات پاکش، کم ترین ترک اولی و غفلت مایه وحشت می شود . (این دو مورد را خوف از تقصیر گویند) .
ج) گاه مقربان هنگامی که آن ذات نامحدود و بی پایان را تصور می کنند و در مقابل به قصور ذاتی خود نظر می دوزند، حالت خوف می یابند . (خوف از قصور) خداوند در این زمینه می فرماید: «الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم; آن ها کسانی هستند که وقتی نام خدا برده می شود دل هایشان مملو از خوف پروردگار می گردد» . (حج 36)

فرق خوف و خشیت

1 . برخی مانند راغب اصفهانی گفته اند: فرق میان این دو آن است که خشیت خوف توام با تعظیم است و بیش تر از دانایی ناشی می شود . از این رو، خدای سبحان آن را به علما اختصاص داده می فرماید: «انما یخشی الله من عباده العلماء .

2 . بعضی نیز گفته اند: خوف هم از امر ناخوشایند حاصل می شود و هم از ناحیه کسی که ممکن است این ناخوشایندی را به آدمی برساند . هم گفته می شود: من از بیماری خوف دارم و هم گفته می شود: من خوف دارم از این که فلان چیز بیمارم کند . برخلاف خشیت که تنها از آورنده شر است . از این رو، گفته می شود: «خشیت الله; من از خدا ترسیدم » ولی گفته نمی شود: «خشیت المرض; از بیماری ترسیدم » .

3 . برخی هم مانند علامه طباطبایی می فرمایند: ظاهرا فرق میان آن دو این است که خشیت به معنای تاثیر قلبی از اقبال و روی آوردن شر یا نظیر آن است و خوف به معنای تاثیر عملی انسان است به این که از ترس در مقام اقدام برآمده، وسایل گریز از شر و محذور را فراهم سازد; هرچند که در دل متاثر نگشته، دچار هراس نشده باشد . آنگاه علامه در مقام استدلال بر مدعای خویش چنین می آورد: و لذا می بینیم خدای سبحان در توصیف انبیا می فرماید: «و لا یخشون احدا الا الله (احزاب 39) » ، و ترس از غیر خدا را از ایشان نفی می کند و حال آن که خوف را در بسیاری از جاها برای آنان اثبات نموده، از آن جمله می فرماید: «فاوجس فی نفسه خیفة موسی; در خود احساس ترس نمود (طه 6

4 . بین خداترسی و آگاهی ارتباط تنگاتنگ حکمفرما است . به علت این که خداترسی نتیجه هدایت به سوی خدا است، هر قدر معرفت انسان به خدا از عمق بیش تری برخوردار باشد، به آن اندازه ترسش هم عمق پیدا می کند . اساسا باید گفت هرگز شیت بدون معرفت حاصل نمی شود . لذا در آیه 28 سوره فاطر می خوانیم: «انما یخشی الله من عباده العلما» به همین جهت، باید گفت خوف ناشی از معرفت شرط اول بهشتی شدن است .

5 . همان طور که انسان در عیان از خدا می ترسد، در نهان نیز باید از او بترسد; زیرا تا در دلی خوف خدا نباشد و در نهان و آشکار احساس مراقبت یک نیروی معنوی برخود نکند، انذارهای انبیا و اولیا بی اثر خواهد بود . برای همین است که خدا می فرماید: «انما تنذر الذین یخشون ربهم بالغیب; تو فقط کسانی را انذار می کنی که از پروردگار خود در غیب و پنهانی می ترسند . (فاطر 18) »

باز در اوصاف بهشتیان می فرماید: «من خشی الرحمن بالغیب; همان کسی که از خداوند رحمان در نهان بترسد (ق 33) » . همانند داستان حضرت یوسف و زلیخا .

 

 


موضوعات مرتبط: عمومی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:سرچشمه های ترس ازخدا, | 11:42 | نویسنده : Haghjoo |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.