< meta name="description" content="سلامتی وتندرستی" />

نوروز

روز اول فروردین
«نوروز » به معنی نخستین روز از ماه فروردین است. ایرانیان در قدیم برای هر روز از ماه نامی گذاشته بودند و روز اول بهار یا فروردین، هُرمَزد نام داشت.

شعری که حاجی فیروز می خواند
حاجی فیروزه سالی یه روزه
همه میدونن من هم می دونم
تو هم می دونی عید نوروزه
سالی یه روزه حاجی فیروزه
سبزه عید
به نشانه رفتن زمستان و آمدن بهار، ایرانیان از قدیم، پیش از شروع نوروز سبزه می كارند و آن را بر سر سفره هفت سین می گذارند. سبزه ها را تا روز سیزدهم نگاه می دارند و بعد از خانه بیرون میبرند و در آب روان می اندازند.
سفره هفت سین
قدیم ها سفره را سفید انتخاب می كردند، اما حالا سفره های رنگین می گذارند و آیینه و شمع و ماهی قرمز و تخم مرغ رنگ كرده و قرآن هم در كنار هفت سین قرار می گیرد. سیب، سبزه ، سنجد، سماق ، سیر ، سركه و سمنو سر سفره هفت سین نمادی از فراوانی است. اگر به رسم و رسوم مقیدیم سفره را باید تا روز سیزدهم باز نگه داریم.
آینه

آینه سر سفره هفت سین نماد ذهن و فکر است.
سركه
سركه نماد صبر است. چون كه درست شدن سركه روزهای زیادی طول می كشد و صبر زیادی می خواهد، سركه نماد صبر شده است.
قرآن و دیوان حافظ
مردم ایران و خیلی از فارسی زبان ها، قرآن و دیوان حافظ را هم توی سفره هفت سین می گذارند و معتقدند باعث آرامش می شود.
سیر و سلامتی
سیر با آن كه بد بو است اما در سفره هفت سین جایگاه ویژه ای دارد . شاید به این خاطر كه قدیمی ها معتقد بودند سیر 70 جور مریضی را از بین می برد و نماد سلامت است.
سبزه ، سبزه تازگی
سبزه سفره هفت سین نماد جوانه زدن و نو شدن است.
تخم مرغ رنگی
تخم مرغ كه رنگش می کنیم و توی سفره هفت سین می گذاریم نماد زایش است.
سنجد میوه محبت است
وقتی درختِ کُنار به اندازه كافی بزرگ شود، میوه ای خوش بو می دهد. مردم در آن قدیم قدیم ها معتقد بودند كه بوی این میوه باعث عشق و علاقه و محبت مردم به یكدیگر می شود. میوه این درخت سنجد نام دارد.

سکه
سکه سر سفره هفت سین نماد برکت است.
ماهی قرمز
ماهی نمادی است برای زنده نگه داشتن سفره هفت سین.
سیب سرخ محبت
سیب سفره هفت سین نماد خیلی چیزهاست، اما از همه مهمتر نماد مهر و محبت و عشق است.
سمنو، شیرینی زندگی
سمنو چون غذایی است مقوی و شیرین نماد شیرینی زندگی است.
سماق سرخ و خورشید
خورشید موقع طلوع کردن رنگ سماق می شود. به همین خاطر در فرهنگ ما، سماق نماد رفتن تاریکی شب و شروع صبح و روشنایی است. شاید به همین دلیل باشد كه سماق را سر سفره هفت سین می گذارند.
خوراكی های عید
تا همین چند وقت پیش که بابا و مامان های ما کوچک بودند یا شاید کمی عقب تر، غذای شب سال تحویل برنج و پلو ماهی بود. خیلی هم غذای مهمی بود، آخه آن موقع ها سالی یکی دو بار بیش تر برنج نمی خوردند. حالا دیگر پلو ماهی اهمیت گذشته را ندارد، اما هنوز هم ما شب عید پلو ماهی می خوریم. آجیل و شیرینی و میوه پذیرایی هم كه خیلی می خوریم.
سیزده نوروز
هیچ روزی مانند روز سیزده نوروز نیست كه همه فقط به فكر بیرون رفتن باشند. هیچ روزی هم نمی شود این همه آدم را دید كه برای تفریح از خانه بیرون آمده باشند. زیر درخت ها پر از آدم است، كنار جو پر از آدم است، گوشه باغ، وسط پارک و حتی پیاده رو هم پر از آدم است.


موضوعات مرتبط: عمومی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:نوروز, | 11:27 | نویسنده : Haghjoo |

 10 نکته بهداشتی که باید بدانید...

زمانی که به دستشویی های عمومی می روید، از دست خشک کن های برقی استفاده می کنید یا دستمال کاغذی؟ آیا تصور می کنید صابون های آنتی باکتریال بهداشتی تر هستند؟ زمانی که یک تکه میوه یا هر ماده ی غذایی به زمین می افتد، عکس العمل تان چگونه است؟ آیا آن را برداشته و فوت می کنید و در دهانتان می گذارید؟ همین الان بگویید مسواک تان کجای منزل قرار دارد؟ چقدر به تمیزی سینک ظرفشویی اعتقاد دارید؟ این ها و چند سوال دیگر بخشی از سوالات بهداشتی هستند که قصد داریم در این مطلب پاسخ دهیم. لطفا با ما همراه باشید.
 
دست خشک کن برقی یا دستمال کاغذی؟
امروزه در توالت های عمومی معمولا یا دست خشک کن های برقی تعبیه شده است و یا دستمال کاغذی، تا افراد دست های خود را خشک کنند. اما زمانی که صحبت از بهداشت فردی است باید گفت که کارایی این دو وسیله در یک سطح نیست.
دست خشک کن های برقی 60 درصد زمان بیشتری در مقایسه با دستمال کاغذی می گیرند تا دست ها را کاملا خشک کنند. به همین دلیل اکثر مردم حوصله کافی به خرج نمی دهند و قبل از خشک شدن کامل دست ها مکان را ترک می کنند. باید بدانید که دست مرطوب یک فضای مطلوب برای باکتری هاست. در نتیجه توصیه می شود برای خشک کردن کامل دست ها از دستمال کاغذی استفاده کنید.
 
صابون های آنتی باکتریال: مفید یا مضر؟
چند سالی هست که صابون های آنتی باکتریال محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، به خاطر اینکه برخی تصور می کنند این نوع صابون ها در مقایسه با انواع معمولی آن، باکتری های بیشتری را نابود می کنند. اما نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند که این نوع صابون ها هیچ برتری نسبت صابون های معمولی ندارند و بنا به دلایلی از انواع معمولی خود پرآسیب تر هستند. به خاطر اینکه حاوی ترکیبی به نام «تری کلوزان» است که باعث اختلالات هورمونی می شوند.
 
قانون 5 ثانیه غلط است
باوری وجود دارد که اگر در طی پنج ثانیه یک ماده غذایی از روی زمین برداشته شود، امکان آلودگی آن وجود ندارد، اما این باور غلط است. واقعیت این است که به محض افتادن ماده ی غذایی روی زمین، 99 درصد باکتری ها روی آن جمع می شوند.
 
سینک ظرفشویی تمیز نیست
خیلی از مردم جرات نمی کنند که از شیر دستشویی آب بخورند. اما همه ی ما ظرف هایمان را در سینک و با خیال راحت می شوییم، غافل از اینکه این بخش از آشپرخانه کثیف تر از دستشویی می تواند باشد. توجه داشته باشید که سینک ظرفشویی کثیف می تواند صدهزار برابر دستشویی، میکروب داشته باشد. برای همین حتما سینک ظرفشویی را بعد از شستن ظروف و هر کار دیگری، با اسکاچ و مایع ظرفشویی کاملا بشویید، طوری که از تمیزی برق بزند.
 
ناف نقطه ای فراموش شده
محققان معتقدند که ناف یکی از قسمت های فراموش شده در حین شستشوی بدن است.
نتایج بررسی هایی که روی شصت نفر انجام شده است نشان می دهد که حداقل 2300 باکتری در ناف وجود دارد که 1500 نوع آن قبل از انجام این پژوهش شناخته نشده بود.
در نتیجه این بار که حمام رفتید، حتما این قسمت از بدنتان را نیز بشویید.
 
 
مسواک زدن: مهم است اما فراموش شده
همه ی مردم می دانند که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید مسواک بزنند، اما معمولا خستگی و تنبلی مانع از این می شود که افراد به طور مرتب مسواک بزنند.
البته این موضوع مربوط به ما نمی شود. اولین مسواک در قرن 15 میلادی ابداع و ساخته شد، در حالیکه عادت مسواک زدن تا جنگ جهانی دوم بین مردم نهادینه نشده بود. برای مراقبت از دندان ها حتما باید با حوصله و دقت مسواک بزنید. در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن باشید.
 
شستشوی روزانه ی موها چندان خوب نیست
همه ی ما از ترس اینکه مبادا موهایمان چرب شود و کثیف به نظر برسد، هر روز دوش می گیریم و موهایمان را می شوییم. اما باید بدانید شستشوی روزانه ی موها باعث افزایش سبوم (چربی طبیعی) کف سر شده و باعث می شود که غدد سباسه، چربی بیشتری تولید کنند. در واقع یک دور باطل شکل می گیرد. هر چه موها را بیشتر بشویید چرب تر می شوند. متخصصان پوست و مو توصیه می کنند که موها هفته ای دو تا سه مرتبه شسته شوند.
 
یک دنیای کوچک در بین تار و پود فرش
فرش ها در مقایسه با کف پوش های هایی مانند پارکت، سنگ، سرامیک و غیره، 10 برابر گردوخاک بیشتری به خود می گیرند. این گرد و غبار در فرش هایی که کرک های بلندی دارند، به چشم نمی آید. واقعیت این است که لابه لای این دنیای نقش و نگار، پر است از باقیمانده ها و خورده ریزهای غذا، حشرات مرده، خرده های پوست و غیره.
 
قرار دادن مسواک در دستشویی: وحشتناک ترین اشتباه بهداشتی
اکثر مردم مسواک هایشان را مقابل آینه ی تعبیه شده در دستشویی قرار می دهند. این محل نزدیک ترین محل موجود به کاسه ی توالت و میکروب های معلق موجود در هوا است. اگر فاصله ی مسواک تان تا این محل مورد نظر کمتر از دو متر باشد، امکان آلوده شدن آن به میکروب ها خیلی زیاد است. پس مسواک تان را بیرون از دستشویی بگذارید.

میکروب های بدن از جمعیت کشور بیشتر است
همه ی ما تلاش می کنیم که بدن مان را از شر میکروب ها در امان بداریم، اما به عقیده ی محققان این یک جنگ از پیش باخته است، چون بدن انسان پذیرای حداقل 1000 نوع باکتری و میکروب های گوناگون است. اگر می خواهید آمار دقیق تری از میکروب های موجود در بدن داشته باشید باید بگوییم که چیزی حدود چهار برابر جمعیت کشور است.  

موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، سبک زندگی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 11 اسفند 1393برچسب:نکات بهداشتی درمورد :مسواک ,موها ,صابون و,,,, | 8:59 | نویسنده : Haghjoo |

۱۴ راه برای اینکه فوق العاده باشید

اگر می خواهید مرد جذّابی باشید، به توصیه های زیر عمل کنید:

گره ابروهایتان را باز کنید!
احساس اولیه زنان به شما، در همان سه ثانیه ابتدایی دیدار شکل می گیرد. پس دیدار خود را با یک لبخند شروع کنید. علاوه بر تاثیر مثبت، روحیه شما را بهتر و استرس تان را کمتر و سیستم ایمنی تان را تقویت می کند و در کاهش فشار خون تان موثر است.

ول معطّل نباشید!
افرادی که دستاوردهای زیادی دارند، نسبت به کاری که انجام می دهند، شور و اشتیاق زیادی دارند. یکی از راه های پیدا کردن کاری که واقعا به آن علاقه دارید، این است که ببینید در کودکی چه چیزی را دوست داشته اید و چه چیزی شما را به هیجان می آورده است؟

آیه ی یاس نخوانید!
داشتن نگرشی مثبت، به سلامتی بدن هم کمک می کند. همچنین علائم افزایش سن را کاهش می دهد و باعث سریع تر شدن روند بهبود بیماری می شود. به این که چه اتفاقی در زندگی تان می افتد، توجه کنید و برای بهتر شدن آن ها برنامه بریزید.

ورزش کنید!
با ورزش از نظر ذهنی قوی تر می شوید، بهتر می خوابید و سلامت روانی بالاتری خواهید داشت. پنج روز در هفته، روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید تا مرد قوی تری باشید.

رعایت آداب غذاخوردن!
رفتار مناسب سر میز غذا نشان می دهد که شما مردی کامل هستید که به آداب معاشرت اهمیت می دهید. رفتارهای مناسب سر میز غذا شامل صحیح نشستن، جویدن با دهان بسته، استفاده از دستمال سفره و معذرت خواهی هنگام بلند شدن از سر میز است.

پاکیزه باشید!
دستانتان را قبل از آشپزی یا غذاخوردن و بعد از استفاده از دستشویی، ۲۰ ثانیه بشویید. این یکی از آسان ترین و در عین حال ارزان ترین راه های پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی در طول سال است.اگر آب و صابون در دسترس نیست، از یک ضدعفونی کننده دست با پایه الکل استفاد کنید.

دیگران را خفه نکنید!
یک رایحه ی خوب باعث می شود احساس خوبی داشته باشید و اعتماد به نفس ناشی از آن هم باعث می شود در نظر دیگران بهتر دیده شوید. لباس های تمیز بپوشید. روزانه، به ویژه پس از ورزش کردن، حمام کنید. صابون، شامپو و خوشبو کننده ای با رایحه ی مورد علاقه تان پیدا کنید. برای اینکه نفستان تازه و خوشبو باشد، مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید، آب بنوشید و به توصیه های دندانپزشک تان عمل کنید. اگر از عطر استفاده می کنید، آن را به مقدار کم و مناسب به کار ببرید.

شیک پوش باشید!
برای اینکه لباس مناسب بپوشید، از رنگ های کلاسیک شروع کنید: مشکی، طوسی یا سورمه ای. همچنین جوراب هایی با همان رنگ، یک کراوات هماهنگ و کفش های تیره رنگ که واکس زده شده اند، بپوشید. موها و ناخن هایتان باید تمیز باشد. از زیورآلات (مانند دستبند یا گردنبند) خیلی کم استفاده کنید.

بادیگران رفتار مناسب داشته باشید!
ساده است: مهربان بودن با اطرافیانتان نشان می دهد که برای آن ها به عنوان یک انسان ارزش قائلید. مودب بودن را تمرین کنید. به دیگران فکر کنید و ببینید چه کاری می توانید برایشان انجام دهید. آن ها متوجه می شوند و تحت تاثیر شما قرار می گیرند. رفتار مناسب با دیگران باعث می شود شما هم نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید.

به وقت اهمیت بدهید!
به موقع رسیدن سر قرار نشان می دهد که شما برای افراد و وقت آن ها ارزش قائل هستید. قرارها و کارهایتان را بنویسید تا فراموش شان نکنید. از شب قبل برای ملاقات و رویدادهای بزرگ آماده شوید. تخمین بزنید که هر کاری، تقریباً چقدر زمان می برد؟ برای اتفاقات غیر منتظره مانند ترافیک هم که باعث تاخیر می شوند، برنامه ریزی کنید و زمانی بیشتر از آنچه فکر می کنید به آن نیاز دارید، اختصاص دهید.

بگذارید آب از دستتان بچکد!
افرادی که اغلب کارهای داوطلبانه انجام می دهند، معمولاً شاد تر، با اعتماد به نفس بیشتر و هدفمند تر هستند. افراد بخشنده هم معمولاً بیشتر عمر می کنند و روابط قوی تری دارند. این کار برای همه یک بازی برد- برد است.

خودتان را نکشید!
گاهی به خود استراحت بدهید. این کار هدر دادن وقت نیست، بلکه انرژی شما را بازیابی می کند، استرس و نگرانی را کاهش می دهد و به شما اجازه می دهد لذت ببرید و اکتشاف کنید. با این کار، بهتر به روال عادی کار و زندگی باز می گردید.

غش کنید!
خندیدن بلند، به بدن، به ویژه قلب کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که خندیدن برای عروق خونی مفید است. این کار باعث کاهش بیماری های قلبی می شود. فیلمی خنده دار ببینید یا با دوستانتان به تماشای یک نمایش کمدی بروید. سلامت و خنده دو دوست صمیمی اند.

نفس نفس بزنید!
موفقیت، به ندرت به معنی سریع دویدن است و اغلب شبیه به دوی ماراتون است. اگر برای آنچه که می خواهید تلاش کنید و برای آنچه که دارید هم ارزش قائل باشید، کارتان را درست انجام داده اید. 


موضوعات مرتبط: راز های زندگی بهتر وشادتر ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 2 اسفند 1393برچسب:راههای جذاب بودن, | 11:34 | نویسنده : Haghjoo |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.